Lymfsystemet: Riktning & ordning

Jag tänkte skriva om riktning och ordning när det kommer till hur lymfvätska flödar genom våra lymfkärl och varför det är viktigt. När du jobbar med din egenvård och dina self-care rutiner för lymfhälsa så är det bra att ha detta i åtanke för att du ska få bästa effekt.


Vi börjar med riktning, All din lymfvätska ska till dina nyckelben. Precis bakom dina nyckelben fäster de stora lymfkärlen ihop med vener i blodsystemet. Vätskan från lymfsystemet ska tömmas till blodsystemet, de två systemen samarbetar med cirkulationen i din kropp.

Det innebär att all lymfvätska nedanför nyckelbenen ska upp, och allt ovanför nyckelbenen ska ner. När du då gör egenvård, t ex strykningar så jobbar vi i riktning mot nyckelbenen. Vi stryker inte fram och tillbaka utan vi föser vätskan mot nyckelbenen så att den kan tömmas i venerna där.


Om du tittar på bilden nedan så ser du att vissa pilar pekar i motsatt riktning. Det är för att lymfvätskan först strömmar till de stora lymfstationerna vid ljumskar och armhålor. Till exempel så går vätskan under naveln först till lymfnoderna i ljumskarna innan all vätska från noderna där tar en väg djupare inne i kroppen upp till nyckelbenen. Detsamma runt dina armhålor – sidan av brösten och ryggen går först in mot armhålorna innan vätskan flödar till nyckelbenen.


Så generellt sätt kan du tänka att alla vätska nedanför nyckelbenen ska upp, och all vätska ovanför ska ner – men pilarna på bilden nedan ger dig en extra specifik guide för riktningen lymfvätskan i de ytliga lymfkärlen (som du jobbar med vid lymfmassage och strykningar) tar.




Om vi då går vidare till ordning så finns det också en princip som berättar i vilken ordning du jobbar med under egenvården. Om du har svullna anklar eller händer så kan det ibland kännas lockande att stryka och massera där för att få bort svullnaden. Men vi måste lossa på stagnationer och se till att det är fritt flöde ovanför svullnaderna först. Så oavsett om du vill jobba med din fot eller ben, så börjar du upp vid nyckelbenen. Vätska flödar dit det är lägre tryck. Om du börjar stimulera vid dina nyckelben så att lymfsystemet effektivare kan tömma vätskan till blodsystemet så minskar vätsketrycket där uppe. Då har vätskan i resten av kroppen någonstans att ta vägen och kan effektivare flöda mot nyckelbenen.


Att vi sedan jobbar del för del ut brukar jag likna vid en vattenslang: Tänk att du har en vattenslang med ett munstycke. Munstycket är där lymfkärlen fäster vid venerna vid nyckelbenen. Om du vrider på munstycket så kan vätskan börja flöda ut. Om du har veck på din vattenslang behöver du ta bort veckan för att flödet ska kunna gå igenom rakt utan problem. Säg till exempel att du har öppnat munstycket men du har ett veck 20 cm in på slangen. Då kommer vätskan i de första 20 centimeterna kunna flöda ut genom munstycket effektivt. Vätskan på andra sidan vecket har fortfarande problem att flöda ut för där är ju ett veck i vägen.


Så när du har öppnat munstycket (alltså stimulerat vid nyckelbenen) så kollar du igenom så att du inte har några veck i slangen vid armhålorna, bröst och mage, ljumskar, knäveck osv för att få bort svullnaden i fötterna. För är där veck längs med vägen så har svullnaden i fötterna ingenstans att ta vägen – och det är kanske just därför du har svullnad i fötterna för att du har stopp i ljumskarna, eller i magen.


Därför jobbar vi alla punkter, med start vid nyckelbenen och sedan del för del ut, för att lossa på vecken i din vattenslang, ditt lymfsystem, så att vi får bort stagnationer och förbättrar flödet i hela kroppen hela vägen från topp till tå. Allt hänger ihop.


Nedan ser du i vilken ordning du lossar på stagnationer för att optimera för flödet..

Du öppnar munstycket (1) för att vätskan ska börja flöda mer. Trycket blir lägre och vätska från nacke, axlar, armhålor börja flöda dit. Då lossar du på veck/stagnation kring armhålor (2) för att optimera flödet i armarna. Därefter tar du hand om bröstben (3) och mage (4). Hoppar du över dem och det är stopp där är det nämligen svårt för vätskan i ljumskarna (6) och resten av benen att passera förbi.


Jag hoppas att detta hjälper dig att först varför vi alltid jobbar i en viss ordning och riktning för att hjälpa flödet av lymfvätska i kroppen!



31 visningar0 kommentarer